follower: jika widget tidak kelihatan, klik 'follow' pada navbar di atas sekali untuk follow.

Tuesday, May 31, 2011

Fizikal Buah-Buahan dan Sayur-Sayuran Merupakan Klu Kepada Khasiatnya

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum... Sedar atau tidak, tenyata Allah telah memberikan kita petunjuk mengenai khasiat buah-buahan dan sayur-sayuran apabila dimakan mentah, hanya dengan melihat kepada fizikal buah-buahan atau sayur-sayuran tersebut. Cuma terkadang kita saja yang terlalu lembab untuk menyedarinya. Berikut merupakan contoh buah-buahan dan sayur-sayuran yang mempunyai khasiat untuk beberapa bahagian tubuh manusia sesuai dengan fizikal buahan dan sayuran tersebut.

LOBAK


Hirisan lobak jika kita perhatikan kelihatan seperti hirisan/keratan rentas bola mata manusia. Fakta yang dikemukakan para pengkaji kesihatan telah membuktikan bahawa lobak sangat baik untuk meningkatkan fungsi dan aliran darah ke mata.

TOMATO



Tomato mempunyai 4 ruangan di dalamnya dan berwarna merah. Jantung manusia juga mempunyai 4 ruangan dan berwarna merah. Semua kajian yang pernah dilakukan keatas kandungan tomato membuktikan bahawa tomato sarat dengan lycopine yang bermanfaat untuk jantung dan merupakan 'makanan' bagi darah.

ANGGUR


Segugus anggur kelihatan seperti bentuk jantung. Manakala setiap biji anggur tersebut kelihatan seeprti sel darah dan semua kajian menunjukkan bahawa anggur adalah baik untuk jantung dan makanan yang diperlukan oleh darah.

KACANG WALNUT


Kacang walnut kelihatan seperti otak yang kecil yang mempunyai otak kiri dan otak kanan, cerebrums di atas dan cerebellums di bawah. Malah kedutan dan lipatan pada fizikal kacang tersebut kelihatan seperti neo-cortex. Pada masa kini, diketahui bahawa  kacang walnut membantu membina lebih dari tiga dozen neuron-transmitter bagi perkembangan fungsi otak.

KACANG MERAH


Kacang merah berbentuk seperti buah pinggang manusia. Kacang merah  mampu menyembuhkan dan membantu menjaga fungsi buah pinggang.

RHUBARB

 

Rhubarb, Bok Choy dan saderi kelihatan seperti tulang. Makanan ini khusus untuk mengekalkan kekuatan tulang. Komposisi tulang terdiri daripada 23% natrium dan makanan ini mengandungi 23% natrium. Sekiranya anda tidak mempunyai natrium yang cukup dalam diet anda, badan akan menyerapnya dari tulang dan akhirnya membuatkan tulang menjadi semakin lemah. Makanan ini akan mengisi keperluan kerangka tubuh manusia.

AVOCADO


Avocado, terung dan buah pear tidak ubah seperti rahim dan ianya mensasarkan kesihatan dan fungsi rahim dan pintu rahim wanita. Penyelidikan menunjukkan bahawa apabila seorang wanita makan sebiji avocado setiap minggu, ia membantu menyeimbangkan hormon, mengurangkan berat lahir yang tidak diperlukan dan mengelakkan kanser rahim. Sama seperti tempoh 9 bulan diperlukan untuk mengandung sebelum melahirkan seorang bayi, avocado juga memerlukan 9 bulan untuk mencapai tempoh matang. Terdapat lebih daripada 14,000 unsur kimia fotolitik dalam setiap makanan tersebut namun setakat ini hanya 141 yang berjaya dinamakan.

BUAH ZAITUN



Buah zaitun kelihatan seperti sel telur wanita. Buah zaitun berkhasiat untuk meningkatkan kesihatan dan fungsi sel telur wanita.

LEMON


Lemon, oren dan buah sitrus yang lain kelihatan seperti kelenjar susu wanita dan membantu dalam nutrisi kesihatan payudara.

BUAH ARA


Buah ara adalah buah yang dipenuhi dengan benih dan ianya tumbuh berpasangan (2 biji) sama seperti buah zakar lelaki. Buah ara membantu meningkatkan jumlah sperma dan membantu kelincahan pergerakan sperma. Ianya juga membantu mengatasi masalah kemandulan pada lelaki.

UBI JALAR


Ubi jalar kelihatan seperti pankreas dan mempunyai khasiat untuk menyeimbangkan indeks glycemic bagi penghidap diabetes. Diabetes atau disebut sebagai penyakit kencing manis adalah dikaitkan dengan gangguan fungsi pankreas untuk mengeluarkan insulin.

BAWANG


Bawang kelihatan seperti sel-sel tubuh manusia. Penyelidikan terkini menunjukkan bahawa bawang membantu membersihkan bahan-bahan sisa yang tidak diperlukan di seluruh sel tubuh. Bawang juga boleh membuatkan mata mengeluarkan air mata yang boleh mencuci lapisan luar mata. Manakala bagi bawang putih, ia juga membantu menyingkirkan bahan-bahan sisa dan berbahaya seperti radikal bebas dari dalam tubuh.




1 comment:

Ciktie said...

datang menjemput awak tuk join

http://sna-aai.blogspot.com/2013/01/tag-25-random-facts-about-me.html