follower: jika widget tidak kelihatan, klik 'follow' pada navbar di atas sekali untuk follow.

Friday, November 18, 2011

Januari 2008 - November 2011, Segalanya Berakhir Jua...

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

"Hereby, confirmed that I have checked and reviewed and satisfied the student have made all corrections and achieved as proposed by Panel of Examiners and I recommended the above student is awarded a Master's Degree." - Signed by Assoc. Prof. Maksudur Rahman Khan.


Alhamdulillah... Tiada yang mampu terucap di saat Internal Examiner akhirnya menurunkan tandangan pada borang Pengesahan Semakan Pembetulan Tesis saya ni. Setelah menunggu selama seminggu untuk mendapatkan tandantangan beliau. Uwaaaaa serius dia ni cerewet dan sangat terperinci orangnya...


"Congratulation..."

Itulah kata-kata terakhir beliau saat menyerahkan semula salinan tesis yang telah dibuat pembetulan beserta borang di atas ni.

"Thank you so much Dr."

Serius dah takde kata-kata yang mampu terucap saat tu. Sambil tersenyum sampi ke telingan, saya melangkah keluar dari bilik beliau. Saat berada di luar bilik beliau, rasa macam nak berguling jer turun tangga! Hahahaha! Perasaan serius sangat gembira.

Benarlah kata orang, kejayaan yang kita kecapi hari ini hasil daripada segala pengorbanan yang tidak mengira tempat dan waktu adalah yang paling manis!

3 bulan lalu saat selesainya viva voce untuk master ni, kepala yang dah 'jam' selama 3 tahun lebih akhirnya ringan sebentar. Tempoh 3 bulan diberikan untuk melakukan minor correction untuk tesis akhirnya berakhir juga.


Selesai mendapatkan pengesahan pembetulan, kerja-kerja printing untuk hard-bound thesis pun bermula. Nak print untuk 6 salinan tesis, perghhhhh!!!! Dari jam 9.00pm sampai ke 3.00am jugak baru selesai. Nak berhati-hati punya pasal, sebab tak nak silap print. Membazir ink dan kertas jer kalau silap print! Kesemua 6 salinan saya print. Tak nak hantar kedai untuk fotostat sebab kualiti gambar dalam tesis yang di'print' dan fotostat adalah jauh beza. Kualiti gambar yang di'print' lebih baik daripada yang fotostat sebab semua gambar perlu dalam greyscale color.


Nah, ini dia 6 salinan yang dihantar untuk hard-bound! Banyaknya sampai 6 salinan. Pecahannya adalah seperti berikut:

4 salinan untuk diserahkan kepada PPS (Pusat Pengajian Siswazah)
- 1 salinan untuk simpanan Pusat Pengajian Siswazah
- 1 salinan untuk simpanan Fakulti
- 1 salinan untuk simpanan Perpustakaan
- 1 salinan untuk diserahkan kepada Penyelia Pelajar

1 salinan untuk diserahkan kepada MOSTI sebab saya penerima Hadiah Biasiswa National Science Fellowship dari Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI). Salah satu syarat dalam perjanjian dengan MOSTI adalah menyerahkan satu salinan tesis hard cover setelah habis pengajian.

1 salinan lagi adalah untuk simpanan saya.

Setelah dihantar ke kedai untuk buat hard-bound, hu3...

RM30 x 6 buah = RM180... Bukan setakat jumlah itu sebenarnya untuk penghasilan tesis akhir ni. Serius, sangat banyak yang saya perlu berkorban. Namun semua itu rasa berbaloi apabila segalanya akhirnya tiba di penghujungnya...




Maka, untuk Ijazah Sarjana sudah selesai... Selepas ini apa?! Sementara semangat mahu belajar ni masih ada, baik diteruskan dengan peringkat PhD pula. InsyaAllah. Mudah-mudahan semuanya berjalan lanjar semasa pengajian PhD nanti. Amin.


5 comments:

Anonymous said...

alhamdulillah. syukur.. congrats ehh

Aqil said...

tahniah.. ^_^
sememangnya pengorbanan tu satu kejayaan..

Shafiq said...

Tahniah! Congratulation!:-)

Unknown said...

syabas. moga dpt menggaai cita2 yg dihajati..

ku-cit said...

tahniahhh2...sy kagum dgn awk..