follower: jika widget tidak kelihatan, klik 'follow' pada navbar di atas sekali untuk follow.

Wednesday, January 06, 2010

Surface Area & Pore Size Analysis


BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
Dengan Nama Allah yg Maha Pengasih lagi Maha Penyayang


Mission accomplished! Sangat suke! Berbaloi-baloi turun KL dari Kuantan semata-mata mahu menghantar sampel for BET analysis di UM. Sebelum ni tidak begitu memahami apa itu BET, hanya melalui pembacaan dari journal-journal yang dah publish kt Science Direct. Tapi tu pun tak penah dapat paham.. Haishhhh... But today, the 1 1/2 hour lecture given by Mr Rostam from Institut Pengajian Siswazah, Universiti Malaya ni sangat banyak membantu saya untuk memahami apa itu Physisorption, apa itu BET analysis. Selain tu, penerangan yang cukup jelas untuk mengaitkan analisis ini dengan terma-terma seperti 'surface area', 'pore volume' and 'pore size distribution'. Thank you very much Rostam, dia memang sangat banyak membantu. To those yang mau atau bakal mau run any analysis regarding adsorbent, Rostam ni memang sangat banyak ilmu. He said that, there are 5 common test/analysis to determine the physical properties of adsorbent. There are BET, SEM-EDX, XRF and XRD, TG, and TPDRO. Mau tau lebih jelas, tanya dia sendiri la.. Huhuhu..

Harap maaf, gambar ini di'snap' tanpa pengetahuannya.. Haha...

Begitu kusyuk dia memberi penerangan. Ada gaya seorang lecturer yang sedang bagi kuliah.

Bab dia sedang explain figure-figure ni, saya sudah lost! Adussss!!! Sudah tidak mampu untuk folow.. Haha... Rasanya ni dan masuk ke minit 60 dia beri penerangan. Tu yang otak sudah agak tepu.

Semasa sedang snap gambar dia, tiba-tiba dia berpaling! Opocott!! Hahaha, sebab tu gambar ni vibrate skit. Terperanjat apabila dia tiba2 pandang saya. Rasanya dia tak perasan lagi ni saya sedang men'snap' gambar dia.

Dia sedang tiada dalam bilik meeting ini. Jumpa colleague katanya untuk discuss tentang quotation baru yang dia mau beri pada saya. Ada 8 sampel yang bakal diserahkan kepada dia.

Mission accomplished! Terus menuju ke Shah Alam. Besok ada misi seterusnya di SIRIM Shah Alam.

Oh hampir terlupa, pesanan dia tadi, 'nanti kalau ada kawan-kawan kat UMP tu yang mau buat analysis regarding food analysis,' pun boleh contact sama dia. Dia prefer if u can send ur sample by hand rather than by courier kerana dia boleh bagi penjelasan lebih lanjut kalau ada apa-apa yang anda tidak faham. Dia memang tidak lokek dengan ilmu. Tanya saja apa yg terlintas di fikiran kamu, kalau dia tahu, dia pasti akan jawab. Result katanya, dijanjikan boleh siap dalam masa dua minggu selepas mereka menerima PO dari saya. Dan result hanya boleh bertukar tangan setelah mereka mendapat bayaran untuk analysis tersebut. Hope bendahari UMP boleh selesaikannya ASAP, or else, harus tunggu lama untuk dapatkan result itu!


No comments: