follower: jika widget tidak kelihatan, klik 'follow' pada navbar di atas sekali untuk follow.

Monday, October 01, 2012

After 5 Years... Hari Untuk Meraikannya Akhirnya Tiba!

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Assalamualaikum...



Sudah habis baca?!

4 tahun... 4 tahun... 4 tahun... 4 tahun weihhhhh... 4 tahun yang dipenuhi dengan segala macam warna-warni kehidupan. Suka duka, susah senang, pahit manis, tawa tangis, selama bergelar pelajar pascasiswazah di sini, Allah saja yang Maha Mengetahuinya...

Bermula dengan pendaftaran pada Januari 2008, kemudian fasa literature search and review, masuk fasa bertapa dalam makmal melakukan kerja-kerja penyelidikan (dah terperasan macam dalam drama CSI tu pun ada,  hahaha), sampai ada kalanya terpaksa bekerja berseorangan sampai ke subuh... Bila dirasakan perlu untuk menambah duit poket (untuk shopping, kehkehkeh), harus berkorban masa buat part time job pulak...

Ohw sudah tentu tidak akan dilupa juga saat-saat terindah seperti semasa menerima panggilan temuduga MOSTI NSF yang akhirnya ditakdirnya menjadi rezeki saya (tak pernah seumur hidup aku terima duit sedebuk RM24k dalam akaun bank aku bila MOSTI bayar lumpsum duit biasiswa tu, kayo kojap den!), bergumbira dengan rakan-rakan seperjuangan, ada masanya apabila perlu travel sama ada untuk melakukan kerja-kerja penyelidikan di luar kampus, atau menghadiri conference, yang mana masa tu bolehlah sambil menyelam sambil minum air! Sambil menghadiri conference, sambil jalan-jalan carik pasal! Sampai ke Brunei Darussalam aku carik pasal masa attend conference kat Miri! Hahahaha... Best! Best! Sebab travel free!

Sometime bila bosan/tension duduk dalam lab dari terbit matahari sampai terbit matahari keesokan paginya (see, doplohempatjam aku terperap dalam makmal), antara cara yang paling mustajab untuk menghilangkannya adalah dengan menikmati udara petang di sekitar kampus. Atau keluar makan mee kari bersama teman. Atau ada kalanya, keluar ke bandar Kuantan untuk shopping (kalau masa tu terasa macam nak mengabihkan duit, hahaha...), tidak pun mengunjungi rumah sahabat-sahabat di sekitar Kuantan dan Kemaman untuk bermesra dengan baby mereka, paling tidak pun, balik Sabah jer... Kompom hilang tension! Terbaikkk!!!

Selain perkara-perkara indah di atas, tentu tidak akan dilupa perkara pahit/menyedihkan/menyayat hati/ralat dan yang sewaktu dengannya yang pernah berlaku dalam tempoh 4 tahun itu, antaranya adalah semasa sedang outstation ke Seremban. On the way ke Seremban, singgah bersarapan di R&R Seremban, kereta kena pecah kat parking lot! Mau kerugian RM10,000 jugak masa tu. Pasal rugi tu, takdelah ralat sangat, yang bikin hati hancur luluh, my laptop containing all my research work, my thesis, my report, all things related to my Master, gone in a blink! Urghhhhhh....

Selain itu, sepanjang tempoh 4 tahun tu jugak, dah tak terkira berapa banyak kali asyik keluar masuk klinik/hospital. Ade saje sakitnya... Demam selsema la, jangkitan kuman la, sakit tekak la, chicken pox la (time aku busy dengan master aku  ni jugak la dia datang), abih duit PruBSN duk bayar kos perubatan saya. Huhuhu. Jugak tidak mungkin dilupakan tragedi yang hampir meragut nyawa pun ade jugak!

Masuk tahun 2011, setelah 6 bulan melangut selepas penyerahan draf tesis akhirnya dipanggil untuk viva voce, diakhiri dengan penyerahan tesis lengkap! Fiuhhhhhhhh... Rasa macam nak berguling-guling je meraikan saat itu! Setelah berhempas pulas tertunggang langgang tertonggeng terbalik menjalani kehidupan master selama 4 tahun, habis jugak kau akhirnya!

Dan setelah hampir setahun berlalu, masa untuk meraikan saat indah itu akan tiba dalam masa 2 minggu lagi...

Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah...

Thanks to Allah, thanks to my family, my friends, my supervisor, yang menjadi tulang belakang saya, serta mereka yang terlibat sama ada secara langsung atau tidak dalam menjayakan pencapaian ini. Next mission adalah PhD! Ya Allah, beri aku kekuatan untuk melalui semua dugaan dan cabaran yang bakal aku tempuhi dalam mengejar gelaran 'Doktor' ini... Amin.

Orang bilang, bila kita perolehi sesuatu dengan segala usaha keras susah payah perit jerih kita sendiri, kepuasan akan benar-benar dirasai semasa kita dah berjaya mendapatkannya. Kepuasan yang tidak mungkin dapat dibeli dengan duit kau yang bertimbun itu. Hehehe... Just bear in mind, never ever ever ever ever ever give up! Sebab ada masanya anda mungkin mau berputus asa saja di pertengahan jalan. Sebab saya sendiri pernah melalui. So good luck for those yang sedang berjuang, tidak  kira apa jenis perjuangan yang sedang anda lalui sekarang. Barulah ku sedar maksud di sebalik kata-kata pujangga ini, "BERSUSAH SUSAH DAHULU, BERSENANG SENANG KEMUDIAN."


10 Tips Menjadi Orang Yang Positif
  1. Ambil masa memulakan pagi anda dengan bersyukur dengan kehidupan anda. Bagi yang muslim, sudah tentunya solat subuh. Ia akan mewujudkan minda  yang subur untuk bersedia kepada kejayaan.
  2. Ubah kepayahan kepada kejayaan dengan memutuskan bahawa perubahan bukanlah musuh sebaliknya sahabat kamu.
  3. Membawa perubahan kepada kehidupan orang lain.
  4. Jangan buang tenaga berharga kamu terhadap gosip, isu yang sudah berlalu, pemikiran negatif atau perkara yang diluar kawalan kamu. Sebaliknya, labur tenaga kamu dalam perkara terkini yang positif.
  5. Hidup dengan penuh bertenaga, bersemangat dan memahami orang lain.
  6. Ingat!!! Tiada pengganti untuk kerja keras!
  7. Daripada asyik merungut, lebih baik fokus kepada penyelesaian. Ia adalah kunci kepada inovasi.
  8. Baca lebih banyak buku.
  9. Lebihkan senyuman. Ia merupakan anti-stress semulajadi.
  10. Nikmati perjalanan kamu. Kamu mempunyai satu perjalanan melalui kehidupan, maka jadikan ianya yang terbaik, dan nikmatilah ia.


6 comments:

Izwa Kamaruddin said...

alhamdulillah ~

NorhayatiHjBasri said...

Tahniah Luna. Akhirnya perjuangan kamu selesai namun selepas ini langkah kamu melihat dunia baru pula akan bermula. All the best ya :)
#selama ni jadi silent reader, tetiba rasa nak bagi komen

Unknown said...

tahniah..sgala penat lelah dah terbayar :)

Anonymous said...

tahniah!!

LUNA LANUN said...

:: Mrs.Eady :: - trima kasih...

Norhayati Basri - trima kasih. Allah tu Maha Adil. Setiap cubaan dan dugaan yg Dia hantar kt kita, pasti ada hikmah yg Dia nk bg kemudian hari..

Mira Adzlia - trima kasih...

Rapunzeel Cikilolo - thanks...

Anonymous said...

yes, thank you for your 10 positive tips. it is very useful and soothing. Smile, smile smile.