follower: jika widget tidak kelihatan, klik 'follow' pada navbar di atas sekali untuk follow.

Tuesday, April 26, 2011

10 Tempat Paling Menakjubkan Di Dunia

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum..

Berikut merupakan pemilihan 10 tempat dengan lanskap paling menakjubkan di dunia berdasarkan penemuan dalam blog-blog sepanjang tahun 2010 oleh Top 10 Source.
Merupakan 'blue hole' terdalam di dunia dengan kedalaman 202 meter (663 kaki) yang terletak di barat Teluk Clarence Town , Long Island, Bahamas
 
Bentuk muka bumi ini terhasil daripada batuan pasir yang dianggarkan berusia 190 juta tahun.

8. HUTAN BATU SHILIN, YUNNAN CHINA
Batuan tinggi ini kelihatan seperti tumbuh dari tanah secara stalagmite, dengan kebanyaknya kelihatan seperti pokok-pokok batu yang memperlihatkan ilusi sebuah hutan yang diperbuat daripada batu.  Dikenali sebagai "Keajaiban Dunia Yang Pertama" sejak Dinasti Ming (1368-1644 masihi)

 7. PULAU SOCOTRA, YAMAN
Merupakan kediaman bagi lebih daripada 800 spesis tumbuhan, sebahagian 240 daripadanya merupakan endemik kepada pulau itu yang tidak boleh ditemui dari tempat lain di dunia. Walaupun dengan iklim yang panas dan kering, namun tumbuhan yang paling menakjubkan tumbuh subur di sana. Lagi gambar Pulau Socotra di [SINI].

Menurut sebuah kajian yang pernah dijalankan, terdapat sebanyak 1776 bukit yang terletak pada keluasan 50km persegi (20 batu persegi). Bukit-bukit ini dilitupi dengan rumput hijau yang akan bertukar menjadi perang/coklat semasa musim kering yang bmembawa kepada penamaan kawasan tersebut.

5. SUBMERGE FOREST, PATAGONIA
Terletak pada kedalaman 30 meter di dasar Tasik Traful, Patagonia, hutan terendam (submerge forest) ini mewujudkan semula lanskap fantasi yang mampu mempesonakan mereka yang berani menyelam di antara pohon-pohon gergasi yang hampir sempurna.

4. TASIK LAHAR, HABSYAH (ETHIOPIA)
Terletak di timur laut Habsyah, sumber hangat dan cahaya yang aneh yang muncul dari perut bumi: merupakan tasik lahar gunung berapi Erta Ale. Ia merupakan 1 daripada hanya 4 tasik lahar di dunia.

3. PULAU YAKUSHIMA, JEPUN
Diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia semulajadi pada tahun 1993. Yakushima merupakan daerah paling lembab di Jepun dengan hujan dikatakan turun 30 hari sebulan.

2. HUTAN BULUH SAGANO, JEPUN
Hutan buluh ini merupakan hutan buluh yang paling indah di Jepun. Suara yang dihasilkan oleh hutan bambu ini dari tiupan angin telah dipilih sebagai "100 Suara Jepun Yang Mesti Dikekalkan" oleh kerajaan Jepun. Pada tahun 1870an semasa Thomas Edison mencari buluh yang bagus untuk dijadikan bahan filamen bagi mentol lampu awalnya. Gabenor Kyoto telah menyarankan dua sumber untuk buluh yang mana ini merupakan salah satu daripadanya, dan Edison memilih yang sebaliknya.

1. TAMAN NEGARA RICHTERSVELD, AFRIKA SELATAN
Diiktiraf oleh UNESCO sebagai Tapak Warisan Dunia pada tahun 1997.


11 comments:

solomolo said...

cantik !~

Syazrien Aidzam said...

cantiknya ciptaan allah..
trasa kagum..

Farhana Jafri said...

subhanallah.. td bru je tgk tmpat2 mnarik and pelik.. skrg tgk tmpat yg chantek plak.. hik3

jemput singgah ANASAURUS :)

zuwaidah said...

ciptaan ALLAH yang tidak dapat disangkal lagi...cantik sungguh

syuxer said...

Menarik sekali..baru mengetahui info ini..:)

anyway..

salam perkenalan ye dan follow kamu..

ada masa nanti,singgahla teratak arkib ingatan saya ini..:)
http://syuxermelankolia.blogspot.com/

chia-chia fashion. said...

sanggat menakjubkan ciptaan tuhan.

Diari Aku said...

subhanaallah..indah sungguh kejadian Allah..arap pnulis blog nie bley mendedahkan lg contoh2 keindahan yg Allah jadikan..

najihahfara said...

kagum!
lagi2 yang blue hole tu

Idah said...

kagum betul kita...subhanallah...

Anonymous said...

ciptaanNya yg indah,manusia rajin merosakkannya.

dR Darling said...

bestnyer Luna.. keep up dear!