follower: jika widget tidak kelihatan, klik 'follow' pada navbar di atas sekali untuk follow.

Monday, May 23, 2011

Bahasa "Ewwwwwwwwww" Bahasa Makhluk Asing?!

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum...

"HEy kOrunx? apew kabOw? hrp sumew sehad saja meyh . lamew gileww ta update blOg nie an? rsew2 da na dkt 1 mOnth ta update. mish gilew kt blOg nieyh. bz lha skunk nieyh. dats y lha ta update. eyh2 sbnr nyew adew bnyak stOry nie nk share nan kOrunx. na tawu err? kem. Of cOzz lha besh. t'sanad lha besh. kite kite Owg g kem ta lamew. 3 ary 2 mLm jewp. na tawu tk, kite Owg g kt smpadan ThaiLand tuwh nan apew? jLn kaki beb. jaOh gilew. smbiL2 jLn uwh adew aktiviti yg kami kenew buad. na tawu apew? kenew singahh umh Owg 'buad mokew ta maLu' then, mnx brg b'harga dy Owg. lawaksz an? bud kite Owg tadep feel maLu pOwn. grOup kami dpt sbtg 'kaYu'. kirew brg b'harga lha tuwh. kami ta kesah pOwn dpt apew. asaL kn dy e-klaz bg mnda tuwh. msew kami OTW nk g sane, ujn taO. lbat gileww. hbes bsah bju. tpi kami ttap sabO. redOh jewp ujn tuwh. nsek baek tadep kilat Or papew. na tawu grOup mnew last skaLi smpai? fasi2 kami sumew nyew spOtim + baek taO. bak katew abg rOy 'becy aquw'...."

Saya mohon maaf sekiranya ada pembaca yang terkial-kial membaca perenggan ayat di atas dan saya mohon maaf kepada adik yang menulis artikel di atas dalam laman blognya kerana salin sebahagian penulisannya untuk dijadikan contoh dalam entri saya ni.

Baiklah! Pernahkah kamu terbaca sama ada dalam blog, social network, sms, dan medium yang lain menggunakan bahasa "ewwwwwww" seperti atau yang sewaktu dengan perenggan ayat di atas?! Apakah sebenarnya yang ingin disampaikan melalui penggunaan bahasa seperti itu?! Menurut pemerhatian saya, 99% penggunaan bahasa seperti itu datangnya dari generasi remaja yang bersekolah. Bersekolah?! Iya! Adakah generasi remaja masa kini tidak diajar dengan penggunaan Bahasa Melayu yang betul?! Adakah sekolah telah menarik semua subjek Bahasa Melayu dari diajar di sekolah?! Adakah guru-guru tidak menggunakan bahasa yang betul semasa sesi pembelajaran?! Adakah ibu bapa menjadi faktor?! Persekitaran?! Dari mana sebenarnya asal usul bahasa seperti itu?!

Sebelum itu, mari saksikan pesanan dari Anuar Hadi mengenai isu ini seperti dalam video di bawah:


Comel?! Saya tidak rasa begitu. Menyampah. Ya, saya akui. Mungkin ada yang berpendapat, itu hanya untuk suka-suka sahaja. Namun percayalah, dari suka-suka itulah boleh membawa kepada habit (kebiasaan). Pernah terdengar ceramah Dato' Dr. Hj. Mohd. Fadzilah Kamsah di radio suatu ketika dulu, menurut beliau, "perkara atau perbuatan yang dilakukan selama 40 hari berturut-turut akan menjadi amalan kebiasaan kita." Bila sudah jadi kebiasaan, maka penulisan secara rasmi pun akan bercampur aduk dengan bahasa 'makhluk asing' tersebut. Jangan buat begitu dik! Yang susah nanti, kamu.

Bahasa melambangkan bangsa. Rosak bahasa, rosaklah bangsa. Jangan kita menjadi salah seorang pemankin ke arah kerosakan itu. Hargailah bahasa kita.

Sumber fotografik : Mohdisa Abd Razak

Entri ini tidak mewakili mana-mana institusi atau apa juga bentuk pertubuhan/persatuan. Ianya hanya dari pandangan kaca mata penulis sahaja.


6 comments:

tikin said...

adoi..terbelit lidah nk bce ayt perenggan ats tu..
dlu,sy pn ske gne bhsa2 cmtu..
tp bila sy tgk vdeo anwar hadi,sy tak guna da bhasa euuuwww tu..hehe

LUNA LANUN said...

tikin - lain kali jangan guna dah bahasa ewwwwww tu.. hahahha... kesian kalau bg orang tua yang baca! profesor bahasa pun terkial-kial kalau baca tu..

sailaaf said...

badjet manja la tu...hahaha

LUNA LANUN said...

miss afifa - manja?! euwwwwww... tak sesuweiiii nyah!!! hik3!

Unknown said...

nice entry!hehe..mane copy paragraph tu??hee

fiezahkecik said...

susah pulak nak membacanya =="