follower: jika widget tidak kelihatan, klik 'follow' pada navbar di atas sekali untuk follow.

Thursday, May 05, 2011

Kenapa Orang Islam Sembah Bangunan Kain Hitam Tu?!

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi maha Penyayang

Assalamualaikum... Sedang blogwalking, tiba2 terhenti di BLOG INI sikijap dan membaca entri terbarunya yang mengundang saya untuk berkongsi dengan readers saya pulak. Lagipun, ilmu yang baik ni, elok kita panjang-panjangkan... InsyaAllah, pasti ada ganjaran dariNya nanti.

Ni satu lagi contoh yang bagus untuk kita berdialog dengan makhluk-makhluk jenis yang suka mempertikaikan apa yang telah diajarkan kepada kita berkaitan ibadah kita menyembah Allah. Dalam masa yang sama boleh membuatkan kita berfikir dengan lebih rasional sekaligus menguatkan lagi keimanan kita kepada Allah.

Photo Courtesy : DetikDaily.net

"Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?"

"Oh... Itu Kaabah atau nama lainnya Baitullah."
 
"Baitullah tu apa?"
 
"Secara terjemahan mudah maknanya Rumah Allah." 
 
"Allah ada dalam tu?" 
 
"Tak..." 
 
"Jadi, kenapa sembah bangunan tu kalau Allah tak ada dalam tu?"
 
"Yang saya sembah bukannya bangunan tu."
 
"Kamu sembah apa?"
 
"Saya sembah Allah SWT."
 
"Jadi, kenapa sembah bangunan tu?"
 
"Saya menghadap sahaja ke arah Kaabah tetapi saya tak sembah Kaabah."
 
"Bukankah kamu sujud ke arah Kaabah, maknanya kamu sembah Kaabah la."
 
"Kamu pernah tengok perlawanan bola dalam tv?"
 
"Pernah. Selalu."
 
"Kamu tengok tv ke tengok perlawanan bola?!"
 
"Tengok perlawanan bola la!"
 
"Di mana?"
 
"Dalam tv la!"
 
"Cuba bukak tv tu, tengok di dalamnya ada stadium tak? Ada perlawanan bola tak?"
 
"Memanglah tak ada... Tapi itukan gambarnya ada."
 
"Bukalah dalam tv, tengok ada ke tak gambar perlawanan bola dalam tu."
 
"Takde. So?"
 
"Maknanya kamu tengok tv, bukan perlawanan bola. Betul tak?"
 
"Tak. Aku tengok perlawanan bola la melalui tv tu."
 
"Peliknya."
 
"Sebab apa pulak pelik?"
 
"Ye la, kau cakap tengok perlawanan bola, sedangkan aku tengok dalam tv tu tak ada apa-apa. Yang ada hanya wayar yang berselirat je."
 
"Memanglah dalam tv tu ada banyak wayar je, tapi tv tu menayangkan gambar-gambar perlawanan bola dalamnya."
 
"Hurmmm... Jadi tak peliklah ni?"
 
"Ya. Tak pelik."
 
"Jadi tak pelik jugalah aku sujud ke arah Kaabah untuk menyembah Allah SWT, walaupun dalam Kaabah tak ada Allah."
 
"Erk... Kau betul."
 
Kesimpulannya, kita sebagai umat Islam bila berdepan dengan situasi begini, harus menanganinya dengan akal dan kebijaksanaan. Bukan melenting tak tentu pasal. Barulah nampak kewibawaan kita pada mata orang bukan Islam. Jadi, ilmu itu sangat sangat sangat sangat sangat penting. Rasulullah S.A.W. sendiri menekankan kepada umatnya mengenai kepentingan untuk mencari ilmu. So, penuhkanlah dada tu dengan ilmu yang bermanfaat untuk agama, untuk dunia, untuk akhirat.


15 comments:

!✿❤Cik Puan Izan❤✿! said...

gud info..^^

LindaRahim said...

sangat menarik...tq kongsi...

ayu sleeping said...

betul2

~syue~ said...

sangat bermanfaat..kalo ad org tnya camtu, bole je jwb pasni.. :)

tikin said...

entry yg penuh dgn maksud tersirat..:)

dwaty said...

nice info.... like it.... muahhhhh

cik HUSYI said...

Thanks for sharing :)

Joyyah said...

sangat berguna..tq..

tauhhid said...

emm....segannya...nak pinjam artikel yang ni jugak. insyaAllah i will try translating it into English for the convenience of my international readers. of course, i will backlink this article back to your blog. amacam, boley? please......

damha said...

ini berkaitan dgn aqidah..ilmu inilah yg perlu kita perkukuhkan dlm iman kita supaya x terpesong drp landasan yg betul...

Bos said...

nak share,nak share...hehe..

LUNA LANUN said...

Bos - permission granted.. :)

FAUZI NOR said...

briliant...

Thanks for sharing this..

Fareed said...

Tq..Respect btl ngn info nie. Sangat berguna. penulisan sempoi.


http://fareed84.blogspot.com

regreatnosoul said...

Ye Ilmu itu sangat penting...tanpa ilmu kita memang akan diperkotak katik oleh bangsa lain...