follower: jika widget tidak kelihatan, klik 'follow' pada navbar di atas sekali untuk follow.

Thursday, June 02, 2011

Wujudkah Suasana Begini Di Bandar?!

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Asslamualaikum... Benarlah kata-kata dalam lirik lagu "Indahnya Beraya Di Desa" dendangan Azlina Aziz tu, yang menyatakan bahawa 'indahnya beraya di desa... sebuah desa bagaikan bersaudara...'. Itu antara petikan yang boleh saya kaitkan dengan entri kali ini mengenai sambutan kenduri di desa yang pada pandangan saya sungguh jauh berbeza dengan di bandar.

Pada hujung minggu lepas, saya sempat menghadiri satu kenduri kahwin di Parit Panjang, Sik, Kedah. Mula-mula tiba di lokasi kejadian dalam jam lebih kurang 12.30pm, wowwww!!!! Sesak giler dengan tetamu! Serius, tetamu sangat ramai. Penuh sekitar rumah pengantin tuh! Namun gambar-gambar di bawah ni saya rakam dalam jam 3.00pm, tetamu dah slow skit masa ni. Boleh la berlegar-legar sikijap sekejap untuk mengambil gambar menggunakan enset cabuk saya ni!

Indahnya suasana hijau begini di kampung! Rumah dikelilingi oleh pohon-pohon yang tinggi menghijau! Saya rindu kampung saya nun jauh di Papar, Sabah! Uwaaaaa...
Khemah lelaki dan wanita turut diasingkan. Bagus kalau macam ni. Memang tidak kelihatan drama-drama dari pasangan anak-anak muda kita yang belum berkahwin tu!
Tuan rumah sangatlah peramah!
Tak muat di depan, sampai ke belakang rumah pun ada jugak tetamu.
Suasana di bawah khemah wanita. Makcik kita ni sedang sibuk membungkus lauk untuk tetamu dia, ke bungkus untuk diri sendiri tu makcik?!
Dan ini, makan berhidang. Owhhhh tak main la pakai dome catering tu untuk makan berhidang. Pakai talam okeh! Klasik sungguh. Desa sungguh. Indah sungguh. Kedesaan tu terasa sangat. Wujudkah suasana begini di kota?! Dan tukang hidangnya adalah anak-anak  muda kampung ni. Di bandar?! Owh anak-anak muda kita tidak sanggup untuk kotorkan tangan mereka, datang kenduri untuk melaram je lebih. Baik perempuan mahupun lelaki.
Hek sempoinya! Main letak dalam segala bentuk dan saiz besen untuk lauk-lauk tuh.  Masa ni, tetamu dah kurang. Maka, makanan yang masih ada tu, diletakkan saja di meja bagi sesiapa yang nak makan untuk second round. Silakan! Kaut sendiri.
Yummie! Sedapnya... Masih terbayang-bayang lagi rasa 'gulai daging batang pisang' ni! Serius sangat sedap. Inilah pertama kali saya makan gulai ni. Menurut kata abang, gulai ni memang sinonim dengan hidangan kenduri di kawasan ulu macam kat tempat ni. Patutlah sang gajah mengamuk! "Dah la hutan tempat tinggal aku kau orang tebang, makanan aku pun kau orang sapu jugak!". Hahahaha...
Malas mau menyibuk bergambar sama. Tak kenal pun pengantin dia ni.. Huk3!

Hiarghhhhh!!! Pakcik ni dah bukak langkah dia! Haittttt!!!
Serius sangat meriah okeh!
Kumpulan pemuzik tradisional yang mengiringi persembahan silat.
Penonton pun ramai. Saya sungguh sangat terhibur dengan telatah mereka semua.

Video yang sempat saya rakamkam, juga menggunakan enset cabuk saya ni. Maaf, kualiti agak kurang memuaskan, tapi bolehlah jugak dengan muzik latar untuk persembahan silat tu.


video
video


Malam sebelum kenduri tu, sempat jugaklah datang untuk sertai rewang dengan penduduk kampung di rumah ni. Sekali lagi! Wowwww!!! Meriahnya rewang! Satu kampung turun padang bergotong royong sampai ke tengah malam. Sungguh muafakat yang membawa berkat... Yang tua, yang muda, yang kanak-kanak pun ada, bersama-sama membuat persiapan perkahwinan, dari dalam rumah ke luar rumah, dari membungkus bungan telur, souvenir, memasak, membasuh pinggan, semuanya duduk sekali turut sama membantu.

Alangkah indahnya sekiranya amalan desa tersebut diteruskan di kota! Mungkinkah?!


5 comments:

Encik MamaT said...

dok kat kg la best.. hehe..

rara pinkmafia said...

dh takde dh kt bandar dear.tmbh ag kt kl ni.lagik lah takde.sonok duk kg kan.sume kerja same.

LUNA LANUN said...

rara - btul tuh...

Mohd Yusuf said...

jom balik kampung! hahaha

shafinaz (: said...

yey esok nak balim kg !