follower: jika widget tidak kelihatan, klik 'follow' pada navbar di atas sekali untuk follow.

Monday, July 04, 2011

Cara Membezakan Kucing Sebenar dan Kucing Jelmaan Jin

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

 (Surah Yassin, Ayat 9)

Ayat tersebut boleh dijadikan sebagai doa pelindung sama ada untuk melindungi diri, keluarga atau harta. Semasa membaca perkataan "sadda" yang bermaksud benteng/dinding, bayangkan perkara yang ingin dilindungi itu dibentengkan oleh benteng yang sangat hebat. Petua ni saya ambil dari rancangan Tanyalah Ustaz di TV9 yang membicarakan topik sihir oleh Al-Fadhil Ustaz Sharhan Shafie, seorang pengamal perubatan Islam yang bernaung di bawah syarikat Sinar Zamdurrani.

Ni gambar hiasan saja okeh. Jangan lak ko nampak kucing macam ni, terus ko pecut 100km/jam!

Selain tu nak kongsi jugak mengenai ciri-ciri kucing jelmaan jin yang dikongsi dalam perbincangan tersebut:
  1. Berwarna hitam.
  2. Petua untuk membezakan kucing sebenar dengan kucing jelmaan jin, perhatikan pada mata kucing tersebut sama ada berkelip atau tidak. Sekiranya berkelip, maka itu adalah kucing sebenar. Jika tidak, itu adalah kucing jelmaan jin.
  3. Cara mudah untuk membuatkan mata kucing tersebut berkelip, pegang kepala kucing kemudian garu/usap di bawah leher/tengkuk kucing tersebut. Kucing sebenar pasti akan berkelip matanya sekiranya ia diperlakukan sebegitu, manakala kucing jelmaan jin tetap tidak akan menutup matanya (berkelip).
  4. Jika kucing tersebut adalah jelmaan jin, suruh kucing itu keluar dalam cara apa sekalipun.

Selain kucing, ustaz tu pun ada kongsi macam mana untuk membezakan antara ular sebenar dengan ular jelmaan jin. Kaedah yang sama, perhatikan mata ular, berkelip atau tidak. Ko tak payah la carik penyakit nak gi tangkap ular tu usap tengkuk dia macam kucing! Cukup tengok mata dia je...


32 comments:

msredcheesecake said...

cik luna,
msred baru tau ada kucing jelmaan jin... doa tu bagus yea...mak msred suruh msred amalkan sbb msred elalu mimpi ular....

azwa amani said...

eahh..amani macm pernha jumpa ngn kucing yg tak berkelip tuu... eiiyy.. sram laaa

Norhisham Nordin said...

thanx for the info...

Cikgu Hairul said...

Kalau ular pun nak kena usap macam kucing jugak ke?

siti kektus said...

kang tak sempat nak tengok mata ular tu berkelip ke tak, dah kena serang dulu, huhu

LUNA LANUN said...

Cikgu Hairul - agak2 la... hahaha... ustaz tu kongsi mcm tu jer...

siti kektus - ular biasanya takkan serang kita klu kita x ganggu dia...

Miss Lalunn said...

@LUna Lanun : ouh means kalo kite tak ganggu ular tu , tapi dia still serang gak , ular tu jelmaan jin lar eh ?

Munna said...

dulu abg sy pernah excident sbb nak elak kucing,ada pak ustaz kata kucing tu jelmaan...bru dia teringat tu kucing yg sama yg dia jumpa kt 1 bgunan, masa tu dia pg tgk ada kes pmpn mati dibunuh kt situ..xtahu la kan...wallahualam

LUNA LANUN said...

Miss Lalunn yg tu xtau la pulak... ustaz tu x ckp pulak psl tu... huk3...

Fad said...

huhu..takot..dtg jalan2 sini..:)

Rai said...

oh ngerinya..saya takut ngan kucing.. kucing jelmaan lagii la takut..

Zakey Razeman said...

"ko tak payah la carik penyakit nak gi tangkap ular tu usap tengkuk dia macam kucing !" haha. lawak :)

GaDis BuTtErFLy said...

saya pon pernah dengar cter pasal jin yg menjelmaa jd haiwan nie... sangat menakutkan- n lg 1, lau terjumpa haiwan mcm nie, kekadang hati kita ada dah terdetik perasaan x selesa atau x sedap hati... (melalui pengalaman saya)

entry terbaru- http://lilacokler.blogspot.com/2011/07/10-things-about-blogger-si-gadis.html

have a nice day, luna lanun :)

mrs redzuan said...

tengok kucing hitam dah takut cemana nak usap-usap pulak. huhu. asalkan hitam saya halau jek. hahahhaa...

YOUsoF said...

Macam seram pulak nak usap² kucing tu kasi kelip mata..

btw TERIMA KASIH kongsi ilmu ni.. ;)

khunsuriyatit said...

perhati mata ulor???ko jgn wat pasal Luna..kang x pasal-pasal...???

pha is said...

oo.. baru aku tau... perkongsian yg bagus... thanks 4 d info..

dyan said...

thanx for the info..lain kali kena hati2 ni

Nizam Ijam said...

jalan2 sini...

tengok colour LUNA :)


Nizam Ijam Akan bertukar kepada nizamijam.com

sue perbs.. said...

huisyh.. seram gak kucing jelmaan.. nsib bek kcing sy tk itam.. ^_*

nurAMALLINA said...

Alamak! Dah la saya suka kucing. Takut!!

Kujie said...

kat keliling rumah ni ada 5-6 ekor kucing..semuanya hitam

Musliza Hasni said...

Salam perkenalan..sy terjmpa blog luna kat blog red mummy..TQ berkongsi doa ni..sbb sy mmg tgh susah hati ni..makcik yg ngurut sy wkt pantang keguguran br2 ni kata umh sy ader smthing..dier terlanggar kat pintu..bkn aper risau kat ank2 kecik ni..pttla dier kata nampak elephant jer kat pintu masuk tu..seram jgk..besar mn la elephant tu..nsb la doa ni snang dihafal..tq

leyzajamil said...

panduan sangat berguna, kebetulan ada khabar angin di kwsn rumah skrg ada kes seorang lelaki pecah rumah dgn menjelmakan dirinya sbg seekor kucing. Wallah'alam ntah iya ke tak.

Syafiq said...

Really beneficial. Thanks for the info.

Chempaka Sari said...

KALAU SAYA DAH GARU2 KUCING TU PASTU MATA DIE TAK BERKEDIP. MAU PENGSAN SAYA SEBAB SAYA TAU YANG SAYA DAH USAP TENGKUK JIN WUWUWUW TATOT...

L-mi Redzz said...

thnks 4 this info...mmg cari nahas la kalau tangkap ular 2 dan usap dia...hak3.. =P

si para para said...

pernah dengar jgk pasal ni.
tQ sebab ingatkan balik
:)

Xavi De said...

nice info..lepas ni jgn la pulak kita suka2 mendiskriminasi terhadap kucing hitam...
kesian beliau...hehe

harith said...

sy pn ade tgok gok rncangan ni,tp x silap sy ye kate kalau ular lain plok,

kucing:mate x kelip klau jin
ular;mate kelip klau jin

Aisyah Othman said...

I dont think I'm brave enough to go to the cat and stroke its hair.. :)

Anonymous said...

Haha. Penah jumpe seekor beria2 nak masuk rumah ! . Lastly kucing tu ditangkap n dibawa ke rumah seorang ustaz. Ustaz tu kata nie bukan kucing nie bangkai, kucing nie ada penghuni.